1.
En què consisteix la tècnica
pictòrica impressionista?
Generalment i teòricament, en dipositar
pinzellades llargues, de manera solta i espontània (sense esbossos), de colors
purs sobre un llenç de format menut, pretenent que els observadors facen la
mescla en la seua retina.
Recordem també que fan ús de la tècnica
“a plein air” (a l’aire lliure). I apliquen les teories del químic Chevreul
sobre els colors complementaris i els contrastos simultanis; colorejant inclús les ombres, abandonant de la
paleta el negre i, a sovint, barrejant amb blanc per a aconseguir valors alts
i, per tant, major lluminositat. Perquè la seua intenció primera era captar la
llum en un instant, i per tant, havia de ser una pintura ràpida per a no perdre
la impressió del moment (d’ahí el nom que els donà el crític Louis Leroy).
2.
Per què Gustave Courbet fou una
influència per als impressionistes?
Perquè
representava la realitat del seu entorn amb una actitud desafiant cap a
l’academicisme, desproveint als representats de tota noblesa en accions
quotidianes i banals però, amb un estil i format exigit pels acadèmics.
3. Quines són les
característiques estilístiques dels pintors de la escola de Barbizon?
Feien una pintura
de paisatge a l’aire lliure allunyada de l’ academicisme imperant, de manera,
que no idealitzaven la natura representada sinó, més bé, el contrari, la
presentaven tal qual era, fent ús d’un realisme pictòric.
La
pinzellada solia ser fresca, espontània i lluminosa.
4. Quines són les característiques de les estampes japoneses?
Són de gravat xilogràfic, presenten composicions originals (descentrades,...) amb formes esquemàtiques i amb síntesi de color, i, sense volum
(ni focus de llum ni ombres).
5.
Identifica i compara aquests dos
quadres (estil, característiques, ...).
El 1r quadre és “Na Joana, la boja” (1877) de Francisco Pradilla.
La
temàtica és historicista presentada en un estil de realisme retrospectiu,
totalment al gust acadèmic, també en quant a format (gran, 340 x 500 cm). Així
doncs, predomina el dibuix sobre el color i els efectes de llum destaquen fent
un ús adequat del clarobscur.
Aquest
gènere historicista era el destacant en el segle XIX on es presentaven escenes
d’episodis gloriosos o espectaculars de la història. Per tant, comptaven amb el
recolzament de les institucions donat que eren una bona propaganda d’estat.
El 2n és “Impressió, sol naixent” (1872)
de Claude Monet.
La temàtica és un paisatge de Le Havre però, amb un estil innovador per a
l’època que, inclús per a l’autor li va resultar atrevit titular com a paisatge
i va posar allò d’impressió. Així que, l’estil és impressionista, vinculat a
una mirada personal i espontània. Presa directament del natural amb una
pinzellada solta. No pretenia mostrar virtuosisme sinó emoció; la fugacitat
d’un moment. No comptava amb recolzament institucional, i els pintors venien
les obres amb dificultat.
6. Comenta la següent obra (autor, any de realització, títol, temàtica,
estil, tècnica, etc.)
L’obra és “Esmorzar
en l’herba” d’ Édouard Manet pintada en 1862 i presentada en el Saló de París
de 1863. Va ser rebutjada i finalment, exposada en el Saló dels Refusats.
La temàtica
és de gènere per presentar una escena quotidiana en l’època, on la societat
burgesa gaudia de fer dinars campestres. No obstant, conté elements provocadors
al introduir gustos acadèmics com l’estudi del nu, el bodegó i la banyista dins
un estil i manera innovadora, per la
juxtaposició d’elements en cerca de
perspectiva (conforme la línia de terme es separa del marge inferior, els
elements disminueixen el seu tamany) i la síntesi cromàtica (sense gradacions
harmòniques evidents que marquen un clarobscur), influències del japonisme.
Per aquestes
innovacions, aquesta obra es considera la primera obra moderna. I, encara que està emmarcada dins un estil
realista, els impressionistes ja van agafar a Manet com el seu mestre.
La tècnica és a l’oli amb pinzellades
grans.
7.
Què passà al Saló de París de
1863?
Que hi hagué un
excés d’obres rebutjades pels acadèmics i, Napoleó III, en un gest de
propaganda política, habilità un espai adjacent per a exposar-les sota el nom
de Saló dels Refusats. Allí s’hi
exposaren obres com “Esmorzar en l’herba” vista en l’activitat anterior.
Comentar també
que, al Saló sí s’exposà l’obra d’Alexandre Cabanel “Naixement de Venus”, obra
que adquirí el mateixíssim Napoleó III per a la seua col·lecció personal i que,
per tant, li valgué un gran reconeixement a l’autor.
8.
Quina és la temàtica predominant
en l’obra de Pissarro? Raona la resposta. Què li passà a la dècada dels 90 que
el forçà a canviar? Es mantingué fidel a l’estil impressionista?
La manera de viure camperola fou el
tema predominant en l’obra de Pissarro perquè significava per a ell el més
proper a la seua idea anarquista. Pintar els pobles i els camps eren la seua
manera de representar la Utopia.
Pissarro pensava que el món rural havia
de ser resguardat per a la societat del futur i que, havia de evitar-se que la
industrialització el destruira.
Al 1895, desprès
d’empitjorar la malaltia ocular que patia, hagué de traslladar-se a la ciutat,
a París. Llavors es dedicà a pintar paisatges urbans des de les finestres de
l’habitació d’hotel que, escollia prèviament d’acord les vistes que el podien
oferir. Inicià així, les seues sèries del Boulevard Montmartre, Avinguda de
l’Òpera, etc.
Fou impressionisme fins la seua mort, no obstant, experimentà amb altres estils emergents com el neoimpressionisme i el postimpressionisme personal del seu deixeble Paul Cézanne.
9. Cerca l’obra de Berthe Morisot “Dama en la seua toillette” de 1875-80 i
l’obra d’Edgar Degas “Ballarines de rosa” de 1885. I, fes una anàlisi de
l’impressionisme femení en comparació amb el masculí.
Al segle
XIX, encara que les dones anaven adquirint drets socials, laborals i econòmics,
la seua consideració general encara no era d’igualtat respecte a l’home i,
estava relegada al paper d’ esposa, mare i àngel de la llar.
En aquest panorama, les acadèmies
encara no les admetien i havien de conformar-se amb formació privada i en
tallers.
Les dames de l’impressionisme també
patiren aquestes consideracions i, a més a més, no poderen gaudir d’una
característica dominant de l’impressionisme, la pintura “a plein air”; no
estava ben vist que pintaren en els carrers i els camps, a l’exterior i a la
vista de qualsevol. Així doncs, la seua temàtica solia ser més intimista, amb
escenes familiars.
No obstant, aquestes restriccions,
els companys pintors impressionistes les consideraren com a iguals, sense
menysprear el seu art pel simple fet de ser dones. Compartien espais de
tertúlies, sobretot en casa de Berthe, i s’influïen mútuament (la tria de la
cerca de les dos obres és una comprovació de com els pintors homes agafaven
inspiració de les pintores dones).
A més, recordem que,
l’impressionisme tingué un inici difícil per la seua innovació i caràcter fugaç
que semblava esbossat. En aquest sentit, les dones comptaren amb avantatge perquè
se les disculpava pel fet de ser dones.
10. Nomena títol de l’ obra, autor i data de
realització.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada