1.
Què és el postimpressionisme?
És un terme molt ampli que engloba totes les tendències
artístiques posteriors a l’impressionisme. Així doncs, trobem tant al grup d’artistes que
recullen moltes de les troballes tècniques i estilístiques de l’impressionisme
però que, doten a la seua pintura d’ uns matisos personals, Paul Cézanne, Paul
Gauguin, Vincent Van Gogh i Henri de Toulousse Lautrec, com al grup dels neoimpressionistes que intenten dotar a l’impressionisme d’un
fonament científic, amb Georges Seurat i Paul Signac al front; sense oblidar
als que s’oposen a la mirada realista i s’endinsen en el món interior, els
simbolistes (Odilon Redon, Gustav Klimt, Edvard Munch, etc.) o, també al grup
dels nabis (el grup dels profetes), 2ª generació de simbolistes, molt
influenciats per Paul Gauguin. Tots ells
precursors d’alguna avantguarda del segle XX.
2.
Quines són les característiques
estilístiques dels pintors de la escola de Pont-Avén?
Els pintors de la Escola de Pont-Avén
practicaven el cloissonisme (colors quasi plans i vius delimitats per contorns
foscos) amb un contingut simbolista, és a dir, un contingut allunyat de la
representació de la realitat.
3. Identifica autor, títol, any
de realització, temàtica i moviment al que pertany l’obra. I comenta el seu
context històric, una breu biografia de l’autor i característiques del seu
estil pictòric; així com algun tret que consideres interessant. Desprès, fes una
breu anàlisi dels aspectes formals de l’obra.
Autor: Paul Cézanne
Any de
realització: aproximadament 1889-1892
Temàtica: de gènere
(escena quotidiana: jugant a cartes en el bar dos homes del poble d’Ais de
Provença, el poble natal del pintor)
Moviment:
Postimpressionisme
Context
històric:
Des de que quedà
destituït Napoleó III en 1871 a la fi de la guerra franco-prussiana, França
visqué la seua III República que, perdurà fins el 1940. Aquest llarg període
representà un important creixement econòmic, amb importants millores socials a
la vegada que es crearen colònies a Àfrica i Indoxina.
L’ epicentre
cultural i econòmic fou París, la capital francesa on el baró Haussmann fou, a
més a més, una renovació urbanística important, deguda al creixement demogràfic
i els nous mitjans de transport com el ferrocarril.
Els grans
boulevards oberts i les noves estacions
de ferrocarril foren perfectament captats pels impressionistes, moviment en el
que s’inicià Cézanne amb el seu mestre Pissarro.
Una burgesia
consolidada incrementava l’interès per l’art i, s’obrien noves sales expositives,
a banda del Saló oficial de París, amb la intervenció d’una nova figura, el
marxant d’art.
També es
parlava d’art amb la premsa escrita gràcies als crítics d’art i els diferents
manifests dels artistes; i es feien interessants tertúlies als cafès i a les
noves acadèmies.
A l’any
d’iniciar el quadre Cézanne, ja s’havia produït l’última exposició
impressionista (1886), i estos ja gaudien de reconeixement a la vegada que,
circulaven noves vies de recerca expressiva com el neoimpressionisme i el simbolisme.
Biografia
de l’autor:
Paul Cézanne va
nàixer en Ais de Provença en 1839.
Descendent d’un comerciant piemontès,
visqué sempre folgadament del seu patrimoni.
Començà estudiant Dret però, es
traslladà a París per formar-se artísticament, ja que era el lloc de
referència.
Allí conegué a Pissarro qui el va
introduir en la tècnica impressionista i en la seua pintura “a plein air”.
Exposà en la 1a (1874) i en la 3a
(1877) exposició impressionista on les burles recaigueren especialment sobre
ell per realitzar una geometrització de
la realitat. Arrel d’açò es retirà al seu poble natal per poder
treballar sense interferències.
Allí morí en 1906.
Característiques
de l’estil pictòric de l’autor:
La seua
temàtica és realista però amb connotacions subjectives. Practicà el retrat, el
paisatge, les natures mortes, temes més clàssics com les banyistes, etc.
Tècnicament
parteix de l’impressionisme i del seu interès per la llum, però, va més enllà
intentant plasmar la essència d’allò vist que ve a modelar-se mitjançant tres
cossos geomètrics fonamentals: la esfera, el con i el cilindre.
Per aquest
essencialisme geomètric se’l considera precursor del cubisme.
Com serà una
pintura d’anàlisi, el seu procés creatiu constarà de tres fases: anàlisi (on
intenta entendre cada objecte de manera independent cercant la seua
essència), reconstrucció (plasmar en el
llenç les conclusions extretes i mostrar el més característic de cada objecte
sense importar el punt de vista únic tradicional) i harmonització de les parts
(crear entre els colors, els tons i les pinzellades un conjunt harmoniós donant
importància al volum).
Tret interessant: D’aquest
tema Cézanne realitzà quatre quadres més; un d’ells es convertí en l’any 2012 en
l’obra més cara venuda públicament, en concret, va ser venuda a una família de
Qatar per 250 milions de dòlars.
Aspectes
formals de l’obra:
Tècnica: oli sobre
llenç.
Elements
plàstics: Les formes que, resulten allargades, es creen mitjançant pinzellades breus amb gran
superposició, es dibuixa al mateix temps que es pinta. El color ajuda a crear
harmonia i els diferents tons creen volums on la llum és important per a tal
fi, sense importar ni el clarobscur ni la perspectiva tradicional. Els colors
càlids dominaran en aquest quadre i n’hi haurà un intercanvi de colors entre la
roba dels personatges, entre les jaquetes i els pantalons. Un joc que ajudarà a
harmonitzar el conjunt.
També
existeix un cert simbolisme en l’ús del color en les cartes dels jugadors, unes
són blanques identificant al guanyador, al que té seguretat en sí mateix, i
altres són grises, identificant al perdedor, a l’insegur, al que té la lluita
més difícil.
La
composició: Cada personatge i objecte està basat en una estructura geomètrica
interna on l’esfera, el con i el cilindre són els cossos fonamentals. Tots els
components es situen formant una simetria, on l’eix central coincidiria amb el
de l’ampolla. A aquest eix també convergen les mirades dels jugadors.
Però, aquesta simetria es trenca
perquè un dels jugadors ix de l’enquadre, així com que la taula queda una mica
desplaçada, ocasionant finalment així, una lleugera asimetria en el conjunt.
4.
Què saps del moviment simbolista?
És un moviment literari que té les seues arrels en “Les flors del mal”
del poeta francès i opiòman Charles Baudelaire, una recopilació dels
seus poemes des de 1840 fins l’any de la seua publicació, 1857 que sembla un
manual de lliurament als plaers prohibits (drogues i prostitució).
El terme s’encunyà pel
“Manifest simbolista” (1886) del també poeta francès Jean Moréas.
Als 90, es traslladà a les arts
plàstiques, i a nivell internacional. Forjant-se com un conglomerat de
troballes pictòriques i no un estil unitari.
Les obres d’ Edgar Allan Poe, que Baudelaire admirava tant i que va traducir al francès, van tenir-hi
també una considerable influència i van esdevenir la font de gran quantitat
d'imatges.
El simbolisme en les
belles arts representa una conseqüència dels aspectes més foscos i gòtics del
romanticisme; si el romanticisme va ser impetuós i rebel, l'art simbolista va
ser estàtic i hieràtic.
L’art era considerat com una religió que havia de salvar l’home del
materialisme burgés.
Plàsticament,
també sorgí com a reacció front l’enfocament realista de l’impressionisme, ja
que consideraven la realitat diària burda i malalta.
Representen
el subjectivisme, el món interior, l’ànima, l’esperit, la fantasia, el misteri,
l’ocultisme, ... mitjançant imatges amb significat simbòlic: figures
immaterials, de mons ideals i sobrenaturals.
Aflorà
l'interès pel cristianisme, les figures mitològiques (sirenes, esfinxs, etc.) i
de tradicions diverses.
Reflectiren
la bellesa ambigua, allò androgin, la dona fatal.
De profusa
ornamentació. Estàtic i hieràtic.
Molts,
foren acceptats pels Salons oficials.
Artistes simbolistes: Grup de Pont-Avén, Gustave
Moreau, Pierre Puvis de Chavannes i Odilon Redon, a França; a
Àustria, Gustave Klimt; a Noruega, Eduard Munch i a Bèlgica, James
Ensor.
Influiran
sobre el contemporani “Art Nouveau”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada