VIDA I OBRA GRÀFICA DE JOSEP RENAU
Josep Renau fou el gran renovador de les arts
visuals al principi del segle XX a Espanya. Destacà notablement com a
il·lustrador, cartellista, muralista, dissenyador de portades, i introductor
del fotomuntatge polític al nostre país.
Naixqué a València al 1907. S’inicià
artísticament en l’Escola de Belles Arts Sant Carles de València on son pare
era professor de Dibuix i es graduà en 1925. També aprené l’ofici de litògraf,
tècnica de gravat planogràfica amb la qual creà peces d’estil art déco.
Però el seu caràcter innovador el fou prompte
evolucionar cap un estil d’avantguarda. El constructivisme i el dadaisme seran
les seues màximes influències. Estos interessos seran promoguts també per la
seua implicació política.
La proclamació de la II República Espanyola
en 1931, el faran ser Militant del Partit Comunista. Serà el moment en què la
seua carrera despuntarà amb el disseny de cartells per a La República i d’ahí
es traslladarà cap a l’ús del fotomuntatge polític, tot utilitzant imatges de
la publicitat i els mitjans de comunicació de masses per llançar missatges en
la direcció contrària. La seua màxima inspiració durant aquest període serà el
fotògraf alemany John Heartfield, representant del dadaisme i artista creador
de fotomuntatges crítics amb el nazisme. Però a diferència de Heartfield que no
emprà el color, Josep Renau sí ho farà combinant-lo amb el blanc i el negre.
Així doncs, els cartells d’aquest període es
caracteritzaran per una policromia, dibuix i tipografia, fotografia extreta
dels mass media i una innovació peculiar, l’ús de l’aerògraf per a colorejar
els fons.
La seua producció gràfica serà compaginada
amb la seua tasca com a professor de la mateixa Escola de Belles Arts, des de
1932 a 1936.
Serà al 1935 quan també funde la revista
“Nueva Cultura” i col·labore amb “La Verdad” sense deixar de banda la seua
producció cartellística.
L’esclat de la Guerra Civil Espanyola
(1936-1939) el confirmarà com un artista compromés.
Al setembre de 1936 fou nomenat Director
General de Belles Arts. En aquest càrrec degué prendre decisions
transcendentals pel delicat moment històric. Una d’elles fou, al ser el responsable de custodiar el
patrimoni històric artístic, el traslladar obres del Museu del Prado de Madrid
a València per a salvaguardar-les dels bombardejos que s’esperaven. Així que,
de novembre de 1936 a octubre de 1938 quan València era la capital de La
República, l’ església del Patriarca i les Torres de Serrano acolliren la major
i millor part del Tresor artístic i històric de l’estat espanyol. La sèrie
anomenada “Els tretze punts de Negrín” de Renau recullen el programa del
socialista i aquest fet històric.
Com
també havia de promocionar La República des de l’àmbit cultural i trencar el
seu aïllament, a Renau també se li atribueix el convèncer a Picasso per a
participar a favor de La República en el pavelló espanyol de l’ Exposició
Internacional de París de 1937. Moment en el que Picasso decidiria realitzar per
a l’ocasió el que es convertiria en el seu quadre més famós, el “Guernica”,
desprès de vorer la notícia del bombardeig del poble basc en un periòdic
parisenc.
El procés del Guernica fou immortalitzat per
la parella de Picasso en aquell moment, la fotògrafa Dora Maar qui li envià les
fotografies a Renau. Aquestes seran publicades en la revista de Renau “Nueva
Cultura” que ostenta l’honor de ser la revista que les publicà per primera
vegada.
A l’acabar la guerra civil espanyola, Renau
tingué que deixar el càrrec i exiliar-se. Desprès d’una breu estada en un camp
de refugiats a França viatjarà a Mèxic on treballarà per a revistes espanyoles
en l’exili i col·laborarà amb els coneguts muralistes mexicans David Alfaro
Siqueiros i Diego Rivera. Gràcies als quals s’iniciarà en la realització de
murals. D’aquest període daten els murals del Casino de Cuernavaca.
Però l’èxit en aquesta etapa li vingué en la
realització de cartells cinematogràfics.
Iniciarà la seua sèrie The American Way of
life, on denuncia l’imperialisme nordamericà i el seu estil de vida. La tècnica
de Renau favorita sens dubte serà el fotomuntatge. En esta sèrie, fotografies
extretes de revistes americanes de l’època (Life, The New York Times,...), i
descontextualitzades en un altre format amb esperit crític sobre el
colonialisme, el racisme, la militarització, la tecnologia mal encarada, etc.
Al 1958 es traslladarà al Berlín Oriental i
continuarà la seua trajectòria. Allí acabarà la sèrie en 1977 i realitzarà Fata
Morgana USA, de 1967, que recopilarà també parcialment la sèrie anterior. També
pintarà diversos murals a l’aire lliure.
El estar exiliat no el fou desatendre la
preocupació per la seua terra valenciana i davant l’especulació urbanística del
Règim Franquista de principis dels anys 70 que pretenia convertir El Saler en
un camp de golf amb zones d’apartaments i convertir el llit del Túria en una
autopista que unira Madrid amb el Port de València, Renau col·laborà en les
campanyes ciutadanes de “El Saler és nostre i el volem verd” i “El llit del
Túria és nostre i el volem verd”. Finalment, com apreciem, els projectes no es
portaren a terme.
Una vegada mort Franco i beneficiat per
l’amnistia de 1976 regressà a Espanya. Però finalment decidí tornar a Berlín on
morí en 1982.
Els llargs anys de dictadura patida a Espanya
no promocionaren la rellevància de l’obra de Renau, just és que ara el pugam
recuperar i comprendre el seu concepte d’art i la cultura com a medis
d’agitació social.
Casino Games - JTGHub
ResponEliminaOnline 하남 출장마사지 Casino 익산 출장안마 Games | Play the best live dealer casino games at JTGHub ✓ New 제주 출장안마 slots, poker & live dealer casino games from Jammy JTG Hub 수원 출장샵 Casino. 인천광역 출장샵